1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Masini de frezat metale

Masini de frezat metale

Grupa de masini de frezat metale au evoluat din utilziarea practica a unui strung, pe a carui ax se monta un disc taietor danturat. Adevarata origine pentru masina de frezat metale nu este cunoscuta astazi, dar este cert ca variante simple ale acesteia au fost folosite si inscrise in registrele atelierelor individuale de catre mestesugari, inca din de sec. al- XVIII-lea. O astfel de masina-unealta, foarte cunoscuta la vremea respectiva, apartinea inventatorului si artistului Jacques de Vaucanson, in jurul anului 1760.

In anul 1783 Samuel Rehe inventeaza prima masina de frezat metale veritabila. In 1795, in Plymouth Connecticut, Eli Terry incepe productia de ceasuri cu pendul utlizand pentru prima data o masina de frezat metale, obtinand astfel o repetabilitate foarte buna, fiind primul care a reusit sa utilizeze piese interschimbabile in productia de ceasuri.

Aceste masini de frezat metale sunt masini-unelte destinate prelucrarii pieselor prin aschiere, cu ajutorul unor scule cu mai multe taisuri, numite generic freze, care indeparteaza adaosul de prelucrare sub forma unor aschii discontinui, de sectiune variabila. In general, miscarea principala de rotatie, este efectuata de catre capul port-scula, miscarile de avans sunt executate fie toate de catre masa port-piesa, fie o parte de catre scula si alta parte de catre piesa.

Cu ajutorul unei masini de frezat metale se pot genera suprafete plane (orizontale, verticale sau inclinate) dar si suprafete profilate (spre exemplu danturi, caneluri). In general, frezarea este un procedeu de prelucrare cu o productivitate ridicata dar calitatea suprafetelor obtinute este modesta spre medie, de cele mai multe ori dupa frezare fiind necesara o operatie de finisare. Strict tehnologic, frezarea ramane o operatie necesara, intre debitare si finitie. De multe ori, frezarea ramane ultima operatie de prelucrare.

Grupa masini de frezat metale poate fi clasificata dupa mai multe criterii, dintre care se pot enumera urmatoarele:

-          dupa pozitia axei arborelui principal:  masina de frezat orizontala, masina de frezat verticala sau cu pozitie reglabila a axei;

-          dupa arhitectura: masini de frezat cu consola, masini de frezat plan sau masini de frezat longitudinale;

-          dupa gradul de automatizare: neautomate, semiautomate, automate;

-          dupa gradul de specializare: masina de frezat metale universala sau specializata (pentru  frezat filete, pentru danturat, pentru copiere etc.).

Principalele variante de aschiere intalnite la prelucrarile prin frezare sunt:

  • prelucrarea unei suprafete plane cu o freza cilindrica;
  • prelucrarea simultana a doua suprafete plane perpendiculare cu o freza cilindro-frontala;
  • prelucrarea ghidajelor trapezoidale cu o freza profilata;
  • prelucrarea canalelor „in T”;
  • prelucrarea unui canal de pana cu freza deget;
  • prelucrarea unui canal de pana cu freza disc;
  • prelucrarea simultana a mai multor suprafete cu un set de freze;
  • frezarea de dantura cu freza disc-modul;
  • frezarea de dantura cu freza deget-modul.

Legat de masini de frezat metale cu consola, acestea sunt destinate prelucrarii pieselor de dimensiuni mici si mijlocii. Dupa pozitia arborelui principal, acestea pot fi masina de frezat orizontala sau masina de frezat verticala. Pentru o masina de frezat orizontala prevazuta cu posibilitatea de pozitionarea unghiulara a mesei s-a adoptat denumirea de „universala”. Aceste masini de frezat metale sunt alcatuite din: placa de baza, montant, brat pentru rigidizarea dornului port-scula, arbore principal, masa masinii (sanie longitudinala), sanie transversala, consola.

La aceste masini de frezat metale cu consola, in majoritatea cazurilor, reglarea turatiei sculei si a vitezei de avans se realizeaza prin intermediul unei cutii de viteze, CV, respectiv a unei cutii de avansuri, CA.

Cum sa alegi o masina de frezat metale ?

Se stabileste numarul necesar de axe in care se face prelucrarea. In majoritatea cazurilor, aceste masini de frezat metale sunt dotate cu trei axe de lucru – axa verticala, numita axa Z, care permite ridicarea mesei la nivelul capului de frezare; axa longituinala, numita axa X si axa transversala, numita axa Y, care sunt axe orizontale si care permit miscarea mesei in dimensiunile precizate. Se poate opta si pentru o masina de frezat metale (3) cu o a patra axa. In acest caz, masa de lucru poate fi rotita astfel incat sa permita prelucrarea la unghi a piesei. O a cincea axa permite rotirea axului de lucru astfel incat este posibila prelucrarea piesei din mai multe unghiuri de atac al sculei de frezat.

In cazul alegerii unei masini de frezat metale, trebuiesc cunoscute cotele piesei care urmeaza a fi prelucrata. In functie de acestea se stabileste ce dimensiuni trebuie sa aiba masa de lucru a masinii de frezat si cat sa fie cursa axelor acesteia.

Este necesara o masina de frezat verticala sau o masina de frezat orizontala ? Masina de frezat verticala are axul perpendicular cu masa de lucru. Masa se deplaseaza vertical aducand materialul prelucrat la nivelul sculei de aschiere. Aceste masini-unelte pot fi dotate si cu burghie de gaurire, fiind posibile calibrari precise ale gaurilor sau filetelor. O masina de frezat orizontala are axul de lucru paralel cu masa si unele dintre ele permit dotarea capului de lucru cu mai multe scule de frezare, fiind posibila astfel realizarea, in mod simultan, de caneluri pe piesa.

Un alt aspect de care trebuie tinut cont este puterea motorului unei masini de frezat metale in corelatie cu materialul piesei prelucrate. Masina de frezat metale nu este supsa unui efort uniform si depinde de tipul de material al piesei prelucrate: otel, aluminiu, PVC, etc. Adancimea de lucru sau adancimea de frezare a piesei prelucrate este un alt aspect important. In cazul in care se opteaza pentru o masina de frezat cu putere mica a motorului, atunci trebuie luat in calcul faptul ca piesa va fi prelucrata prin mai multe treceri pentru a se ajunge la rezultatul dorit. In cazul in care puterea motorului este adecvata, prelucrarea se poate face printr-o singura trecere a piesei.